Game of Thrones - podsawy wojskowści
W działach: gry planszowe, GoT | Odsłony: 4Wojsko – podstawowe informacje
Rozsądny dowódca, zanim poprowadzi swe wojska prostą ścieżką ku zwycięstwu, powinien dobrze poznać czym jego armie dysponują. W podstawowej wersji Gry o Tron występują trzy rodzaje jednostek: piechota, konnica i flota.
Piechota - to podstawowa jednostka lądowa. Każdy gracz może zaciągnąć maksymalnie 10 jednostek piechoty.
Siła: 1. Koszt: 1.
Konnica - jest elitarną jednostką lądową. Każdy gracz może zaciągnąć maksymalnie 4 jednostki konnicy.
Siła: 2. Koszt: 2.
Flota - jednostka morska. Służy do walki na morzach, wspiera bitwy lądowe toczące się na prowincjach przybrzeżnych oraz transportuj jednostki lądowe. Każdy gracz może zaciągnąć maksymalnie 6 jednostek floty.
Siła: 1. Koszt: 1.
Bardzo fajnym aspektem Gry o Tron jest fakt, że mechanika bitew nie przewiduje losowości. Wkraczając na terytorium wroga, każdy gracz wie doskonale jaką siła dysponuje przeciwnik. Wygra ta strona, która dysponuje większą sumą siły.
Przykład (uproszczony): Stark wkracza na terytorium zajęte przez wojska Baratheona. Stark posiada 1 konnicę (siła 2) oraz 2 piechoty (każda o sile 1) – w sumie armia Starka posiada siłę 4. Baratheon posiada 3 jednostki piechoty o łącznej sile 3. Zatem Stark wygrywa (4 do 3), a Baratheon zmuszony jest opuścić swoją prowincję.
Jak widać, prosta i elegancka mechanika. Oczywiście przykład jest uproszczony, ze względu na fakt, że realną siłę jednostek modyfikują wydane rozkazy.
Rozkazy – podstawy
Każdy gracz dysponuje takim samym zestawem rozkazów. Mamy ich 5 rodzajów, z każdego po 3. I tu bardzo ważna informacja. Możemy położyć jeden (i tylko jeden) rozkaz na każdą prowincję, w której stacjonują nasze jednostki i dotyczy on każdej stojącej tam jednostki. Ze względu na tematykę dzisiejszego artykułu opiszę tylko 3 rodzaje rozkazów dotyczących walki bezpośrednio.
Marsz - rozkaz ruchu i/lub ataku. Pozwala przesuwać jednostki na sąsiednie prowincje. Jeśli celem ruchu jest prowincja zajęta przez odziały innego gracza automatycznie dochodzi do bitwy. Występuje w trzech wariantach: -1, +0 oraz +1(*). Podana liczba modyfikuje łączną siłę jednostek w chwili gdy dochodzi do bitwy.
Obrona - wzmacnia łączną siłę jednostek stacjonujących w danej prowincji. Występuje w wariantach: +1, +1 oraz +2(*)
Wsparcie - jednostki z prowincji, na którą został położony rozkaz wsparcia, mogą (choć nie muszą) wspierać inne jednostki w bitwie. Ważne: bitwa musi się toczyć na prowincji przylegającej do tej prowincji na której położono rozkaz wsparcia. I jeszcze ważniejsze: jednostki lądowe mogą wspierać tylko jednostki lądowe, natomiast flota wspiera zarówno flotę jak i jednostki lądowe. Co więcej, jeśli wydaliśmy rozkaz wsparcia, a w prowincji przyległej toczy się bitwa w której nie biorą udziału nasze wojska, możemy wesprzeć dowolną ze stron konfliktu. Należy też pamiętać, że jednostki wspierające nie ponoszą żadnych konsekwencji związanych z porażką. W wariantach +0, +0 oraz +1(*).
Jak pewnie zauważyłeś rozkazy dają ciekawe możliwości subtelnego użycia. Dotyczy do przede wszystkim rozkazu Wsparcia, który przyczynia się do zawiązywania sojuszy i koalicji. W następnym odcinku rozważań skupię się nad podstawowymi trikami związanymi z Marszem, Wsparciem i Obroną.